Taksi bendrovės gyvena Singapūro sąlygomis, pavėžėjai – Laukinių Vakarų

0

Iškart po Joninių, birželio 25 dieną Seime bus svarstomas Kelių transporto kodeksas. Užvakar grupė Seimo narių užregistravo pasiūlymą nebedrausti pavėžėjams atsiskaityti grynaisiais.

Lietuvos valstiečių žaliųjų sąjungos nariai Seime A. Baura, V. Rinkevičius, V. Ąžuolas V. Sinkevičius, P. Valiūnas, J. Jarutis užvakar užregistravo pasiūlymą daug diskusijų sukėlusio Kelių transporto kodekso 18 straipsnio 2 daliai. Pasiūlymu norima atsisakyti draudimo leisti pavėžėjams atsiskaitymus grynaisiais.

Taksi bendrovių nuomone, tai – žingsnis atgal norint užtikrinti skaidresnę pavėžėjimo sistemą ir nuo šešėlinės ekonomikos kenčiančioje Lietuvoje. Kai kurių skaičiavimų duomenimis, Lietuvos šešėlinė ekonomika siekia 30%, o tai yra didžiausias procentas Europos Sąjungoje kartu su Bulgarija ir Rumunija.

„Taksi sektoriuje nuo 2011 metų įvyko dideli pokyčiai – buvo nustatyti nauji standartai taksi automobiliams, vairuotojams, buvo padidintas skaidrumas. Pavėžėjimo bendrovėms, atvirkščiai, kol kas taikomos Laukinių Vakarų taisyklės – tai yra jokių arba labai minimalios, lyginant su taksi“ – sakė taksi bendrovės „Amber Vilnius“ („A2b”) direktorius Tomas Peleckas.

Taksi bendrovės vadovas sakė, kad pavėžėtojams taikomi reikalavimai automobilių registracijai, techninei automobilių apžiūrai, kokybės ir saugumo standartų priežiūrai yra kur kas nuolaidesni nei taikomi taksi sektoriui. Be kita ko, pavėžėtojų automobiliams, kitaip nei taksi, nėra privalomas specialus žymėjimas: šie neturi specialių numerių ar privalomo žymėjimo, dėl ko juos yra sunku stebėti, drausminti ir kontroliuoti atsakingoms institucijoms.

„Vidury gatvės sunku atspėti, ar pilkšvai žydras „Toyota Prius“ – pavėžėtojas, ar ne. Kai kuriems vairuotojams išsivysto tam tikras nebaudžiamumo jausmas – niekas nesuseks, niekas nesudrausmins. Be to, neturėdami specialaus žymėjimo ant savo automobilių pavėžėjai išvengia ir didesnių draudimo įmokų, kurios natūraliai būtų apskaičiuojamos automobiliams, kurie tarnauja kaip darbo įrankiai“ – sakė T. Peleckas.

Labiausiai taksi bendrovėms užkliuvo Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovų siūlymas atsisakyti Kelių transporto kodekse numatyto draudimo pavežėtojams priimti atsiskaitymus grynaisiais pinigais.

„Seimo nariai ir pavėžėjimo bendrovės argumentuoja, kad uždraudus atsiskaitymus grynaisiais pavežėtojai praras konkurencinį pranašumą prieš taksi. Keistas teiginys, turint omeny, kad reikalavimai pavežėjams ir taip yra itin minimalūs“ – sakė „Amber Vilnius“ vadovas Tomas Peleckas.

Taksi bendrovės „Amber Vilnius“ vadovui keistas pasirodė ir argumentas, kad pavežėjimo paslaugomis besinaudojančių bendrovių klientai neturi banko kortelių, dėl to negalėtų naudotis pavežėjų paslaugomis, jei būtų uždrausti atsiskaitymai grynaisiais.

„Jei žmogus per mobiliąją aplikaciją sugeba išsikviesti pavėžėją, kokia tikimybė, kad jis tame pačiame mobiliajame telefone neturės banko aplikacijos, o šalia – ir banko kortelės? Nėra sudėtinga pavėžėtojo mobiliąją aplikaciją „pririšti“ prie banko kortelės. Nebent viena ar kita pusė siekia slėpti pajamas – tada klausimas kitas“ – sakė T. Peleckas.