Connect with us

Miestas

Penkios vietos Kaune, apie kurių praeitį galbūt dar nežinojote

Avatar

Paskelbta

Ar kada nors susimąstėte, kad pastatai, gatvės, kuriomis vaikštote kiekvieną dieną, kažkada seniai turėjo visai kitokią paskirtį, nei šiandien? Vaikštant Kaune, po jūsų kojomis driekiasi požeminiai tuneliai, o orus senamiestis kadaise buvo ištisas raudonasis kvartalas. Ir čia ne filmo scenarijus, o tikroji Kauno praeitis. Kviečiame susipažinti su penkiomis Kauno vietomis, kurios slėpė ar tebeslepia įdomias paslaptis. 

Didingas Kauno senamiestis kadaise buvo ištisas raudonasis kvartalas

XIX a. pabaigoje – XX a. pradžioje, pačioje Kauno senamiesčio šerdyje, Nemuno gatvėje buvo įkurdinta net 50 viešnamių? Tuo metu Kaune buvo įkurta tvirtovė – gynybinių įtvirtinimų sistema. Į Kauną atkeliavo 16 tūkstančių carinės Rusijos karių. Buvo statomos kareivinės, fortai. Kad kariams nebūtų liūdna, čia buvo įkurdinta daug viešnamių. Juose paprastai dirbdavo merginos, atkeliavusios iš provincijos, kurios uždirbtus pinigus atiduodavo savo šeimoms. Tuo metu Nemuno gatvėje dirbo apie 500 prostitučių. 

Darbo sąlygos buvo antisanitarinės – veiksmas vykdavo mediniuose nameliuose, plito įvairios ligos. Merginos tenkindavo ne tik kareivius, tačiau ir miesto ponus. 

O ar žinojote šios gatvės pavadinimo atsiradimo istoriją? Pirmiausia jai buvo suteiktas Klaipėdos gatvės vardas, tačiau klaipediečiai, tuo metu gyvenantys Kaune protestavo, kad jų gimtojo miesto vardu nori pavadinti raudonųjų žibintų kvartalą, tad gatvė pervadinta Nemuno vardu, kas, be abejo, įsiutino gamtos mylėtojus, tad gatvė buvo neoficialiai vadinta Nuodėmių vardu. 

Daugelis viešnamių, veikusių tuo metu, veikė legaliai (Lietuvoje prostitucija uždrausta 1939m.-1985m.). Žinoma, net ir uždraudus, veikla vykdavo pogrindyje, o Sovietmečiu prostitucija oficialiai neegzistavo. 

Viešbutis „Britanika” – taip ir nepastatytas sovietinės didybės įsikūnijimas

Kęstučio gatvėje jau apie 30 metų stovintis milžiniškas monstras nusipelno atskiro paminėjimo. Tai toks unikalus atvejis, dėl savo pompastikos, dėl užmojų ir visiško fiasko. Pradėtas statyti 1986 metais, šis 14 aukštų ir 500 vietų „viešbutis” šiurpina kauniečius iki šių dienų. Turėjęs tapti didžiausiu viešbučiu Kaune ir prabangiausiu „Britanika” taip ir nebuvo pastatytas iki galo, o dar ir šiandien ant jo stogo, nuo kurio puikiai matosi visas Kaunas, jaunimas rengia diskotekas. Nuo pat pirmosios koncepcijos, projektas patyrė daug sunkumų. Buvo pateikti itin sudėtingi architektų brėžiniai, vaizduojantys įmantrų, lenktą ar netgi kabantį pastato dizainą, tačiau dėl sudėtingumo, galiausiai buvo pasirinktas paprastesnis sprendimas. Pagal architekto Alfredo Paulausko planą viešbučio statyba neužtruko nei 5 metų, buvo sustabdyta. Sakoma, kad tolesnė pastato istorija apipinta teismų, korupcijos ir utopinių idėjų. 

Švč. Sakramento bažnyčia – buvęs kino teatras „Santaka”

Kadaise šioje vietoje buvo įsteigtas vienuolynas, kur gyveno garsūs to laikmečio poetai ir kalbininkai, o sovietmečiu atsirado kino teatras „Santaka”. Šiandien tai yra Švč. Sakramento bažnyčia, nuo kurios fasado žvelgia Kristus. Svarbu paminėti, jog toli gražu ne kiekvienas kaunietis žino šios bažnyčios pavadinimą. 1961 metais buvo minčių šią vietą paversti planetariumu, tačiau, kaip laikas parodė, buvęs vienuolynas virto kino teatru. Iki tol buvęs Baroko stiliaus pastatas, dėka sovietų valdžios, pasikeitė neatpažįstamai – dingo vitražai, langai buvo uždengti, įrengti nauji laiptai. 1990 metais, prieš pat Nepriklausomybės paskelbimą, pastatas virto Carito sandėliu, o 2004-aisiais metais atidaryta akademinio jaunimo koplyčia, tad pastatas sugrįžo prie savo teologinės paskirties. Ten, kur anuomet buvo kino teatro kavinė, dabar puikuojasi koplyčia. Šiuo metu už šį pastatą atsakingas žmogus – kun. teol. lic. Jonas Stankevičius, kurio pastangomis pastato stogas buvo aplopytas, sutvarkytas fasadas, išneštos iki tol prisikaupusios šiūkšlės. 

Antrasis bažnyčios aukštas vis dar mena sunkią praeitį – apsilupinėjusios sienos, politelenu aptraukti langai. Kadaise ant šių sienų kabojo prašmatnūs paveikslai, tačiau dabar ši vieta atrodo kraupiai. Galbūt dėl šios priežasties Švč. Sakramento bažnyčioje nevyksta vestuvės ir krikštynos. 

Žemųjų Šančių kolektorius – po miestu išsidraikiusios požemių venos

Požeminiai kolektoriai – iš plytų surėdyti, ovalo formos tuneliai, esantys po žeme. Tokiais tuneliais gali pasigirti didesni Lietuvos miestai, kaip Vilnius, Klaipėda ar Kaunas. Būtent Kaune tokių požeminių tunelių yra daugiausia. Aistringi aštrių pojūčių ieškotojai, mėgstantys naršyti apleistas ar kitas neįprastas miestų vietas (angliškai tokia veikla vadinama „urban exploration”) Žemuosiuose Šančiuose, tiksliau po jais, esantį kolektorių išskiria kaip viena įdomesnių tokio pobūdžio vietų visoje Lietuvoje. Remiantis šaltiniais, šio kolektoriaus statyba prasidėjo kartu su viso miesto kanalizacijos sistemos statymu 1924 metais (šiems darbams vadovavo inžinierius Steponas Kairys). Su Kauno miesto plėtra, tuo metu, buvo siejami grandioziniai planai (buvo manoma, kad per 20 metų Kaune gyvens 200 000 žmonių). Galutinai kanalizuoti buvo nutarta senamiestį ir naujausius rajonus. Žemuosiuose Šančiuose esantis kolektorius buvo ko gero vienas didžiausių. Originali jo paskirtis buvo nuo Žemųjų Šančių vidurio (dauboje tarp Aukštųjų Šančių šlaito ir Nemuno kalvos) nubėgančios nuotekos (mat iki tol šios nuotekos užliedavo įvairias dirbtuves). 

Kolektoriaus statymas truko pora metų. Per tiek laiko pastatyta 450 metrų ilgio atkarpa po Mažeikių gatve. Šios atkarpos aukštis svyravo nuo 1.25 iki 2 metrų, o gylis nuo 4 iki 9 metrų. Šis kolektorius nėra aukštas, tačiau gana platus, tad po jį galima pasivaikščioti mažomis žmonių grupelėmis. Vietomis kolektorius išsišakoja, o užsibaigia ties Juozapavičiaus prospektu. 

Aukštosios Fredos dvaras – romantiškiausia Kauno vieta, prikelta naujam gyvenimui

Kadaise ten augo nuostabūs gėlynai, tyvuliavo tvenkiniai, buvo rengiami prašmatnūs pokyliai, grojo orkestras. Per Pirmąjį Pasaulinį karą dalis dvaro pastatų buvo apgadinti, o šiandien Fredos dvaro pastatuose įrengtos VDU studentų laboratorijos su pačia naujausia technika, vyksta seminarai, parodos, susitikimai, teminiai vakarai. 

Aukštosios Fredos dvaras yra puikus klasicizmo ir istorizmo epochų statinys. Centrinis dvaro pastatas priklauso vėlyvajam klasicizmui ir išsiskiria monumentalumu. Prieš rūmus tyvuliuoja unikalūs, G ir J raides sudarantys tvenkiniai. Tai – Jozefo Godlevskio, nusipirkusio šį dvarą XIX a. pradžioje inicialai. Daugelis Fredos dvaro statinių išliko ir yra įtraukti į paveldo sąrašus. 

Skaityti toliau

Miestas

Socialiniai būstai – ne loterija

kaunieciams.lt

Paskelbta

Manipuliacijos, bandymai pasinaudoti lengvatomis, nesibaigiančios laukiančiųjų eilės ir jokios motyvacijos kabintis į gyvenimą. Socialinio būsto srityje tai vis dar yra realybė daugeliui šalies miestų. Vis dėlto Kaunas per paskutinius kelerius metus padarė proveržį, kad toks negatyvas liktų praeityje. Diegiant naujus veiklos principus, atitinkamai keičiasi ir gyventojų požiūris, jog tai nebėra loterijos laimėjimas ar absoliuti duotybė, o tik laikina pagalba tiems, kam ji išties būtina.

Nebegali pelnytis kitų sąskaita

Tūkstančiais skaičiuojami nuomininkų įsiskolinimai, nepagrįstai naudojamas, apleistas ir neprižiūrėtas, o kartais net savavališkai užimtas ar pernuomotas socialinis būstas – tai padariniai, kuriuos nulėmė ilgai trukusi netvarka valdant savivaldybėms priklausantį turtą.

Kaunas – ne išimtis. Prieš kelerius metus atlikta nuodugni analizė išryškino įsisenėjusias problemas. Kad atsikratytų šio ydingo palikimo, Kauno savivaldybė ėmėsi konkrečių veiksmų, kurie šiandien duoda akivaizdžius rezultatus ir galėtų būti taikomi visoje šalyje.

Jau kuris laikas Kaune socialinis būstas suteikiamas 3 metų laikotarpiui. Maža to, drauge su laikina pastoge žmonėms skiriama kompleksinė pagalba. Socialiniai darbuotojai prižiūri ir kiekvienu individualiu atveju teikia reikalingą pagalbą ten apsigyvenusiems žmonėms. Žinoma, esant poreikiui, laikotarpis gali būti pratęstas.

Atsikratė dovanos ir prizo sampratos

Pati sąvoka diktuoja, kad socialinis būstas privalo būti ne loterijos prizas ar neterminuota labdara, bet reali bei efektyvi pagalba žmogui – šiaudas, už kuro jis galėtų griebtis, o atsitiesęs perleistų jį kitam.

Dabar kauniečiai supranta, kad tai – ne dovanojamas butas, kuriame be rūpesčių galima gyventi kiek panorėjus. Daugelis spėjo įsitikinti, kad ir užsidirbti iš apgaule gauto socialinio būsto nebepavyks, jį pernuomojant tretiesiems asmenims. Miesto turtas – tai visų kauniečių pinigai, surenkami iš sąžiningai mokesčius mokančių gyventojų, todėl su jais būtina elgtis racionaliai ir apgalvotai, nešvaistant į šalis be konkretaus tikslo.

Mieste pradėjo veikti vieninga sistema, savivaldybės specialistai kartu su būstą administruojančios bendrovės „Kauno būtų ūkis“ darbuotojais nuolat stebi, kaip nuomininkai naudojasi jiems patikėtu gyvenamuoju plotu. Mobilios komandos ten šeimininkaujantiems gyventojams primena apie reikalavimus tinkamai prižiūrėti turtą.

Be to, nuomininkai įspėjami dėl susidariusių įsiskolinimų. Drauge paskiriamas ir socialinis darbuotojas – atvejo vadybininkas, padedantis žmonėms atsistoti ant kojų, integruotis į darbo rinką.

Kompleksinis požiūris su tikslu padėti

Iškart keliomis kryptimis teikiama pagalba svariai prisidėjo sumažinant laukiančiųjų eiles. Tai leido užtikrinti, kad socialinį būstą kur kas operatyviau gautų tie, kam jis išties skubiai reikalingas sunkiu gyvenimo periodu, patiriant nepriteklių ar kitokias negandas. Dešimtmečius trukdavęs laukimas jau tapęs niūria praeitimi, prie kurios nebesinori sugrįžti.

Svarbu įvertinti ir tai, kad anksčiau dėl piktnaudžiauti linkusių gyventojų miestą slėgė didžiulė skola už nuomą. Paaiškėjo, kad apie 40 proc. nuomininkų buvo pradelsę mokėti už būstą po tris mėnesius ir daugiau. Ėmus iš pagrindų tvarkytis su turto valdymu, dabar tokių atvejų skaičius ženkliai sumažintas.

Įdiegtos naujovės davė teigiamą impulsą – jau dabar matome ne vieną gerąjį pavyzdį. Dar net nepraėjus trejų metų laikotarpiui, kompleksiškai teikiamos pagalbos dėka atsitiesę kauniečiai grąžina miestui raktus nuo socialinio būsto ir toliau į gyvenimą kabinasi savarankiškai.

Pasiūlymas Lietuvai

Gaila, daugybėje Lietuvos miestų socialinio būsto klausimas vis dar išlieka problematiškas. Dėl nekontroliuojamų, pajamas slepiančių, butus pernuomojančių ir aplaidžiai gyvenančių asmenų susiformavęs ir itin negatyvus visuomenės požiūris į socialinio būsto gyventojus. Tokia viešoji nuomonė kenkia žmonėms, kuriems išties reikalinga pagalba susidūrus su gyvenimiškomis problemomis.

Liūdną realybę nacionaliniu mastu parodo Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skelbti tyrimo rezultatai. Juose teigiama, jog kas trečias Lietuvos daugiabučių gyventojas nenorėtų, kad jo kaimynystėje būtų įrengti socialiniai būstai.

Toks aplinkinių požiūris toli gražu nepadeda patiriantiems socialinius iššūkius. Todėl, tobulindamas socialinio būsto nuomos sistemą, Kaunas drauge ėmėsi keisti ir aplinkinių gyventojų nusistatymą apie ten apsistojančius žmones.

Principas visiškai elementarus: pagrindinis prioritetas – pagalba ir tvirta parama žmonėms, šeimoms, susiduriančioms su sunkumais. Tačiau tai turi būti ne formalumas dėl „pliusiuko“ popieriuose, o nenutrūkstamas, įvairiapusiškas rūpestis. Tą puikiai žinau iš asmeninės profesinės patirties vykdant principines reformas, kuomet vadovavau Užimtumo tarnybai – anuometinei Darbo biržai.

Taigi, norint matyti rezultatus, kokius jau stebime Kaune, reikia ne kalbėti, bet tiesiog nuoširdžiai dirbti. Jei tokia praktika įsigalės visoje šalyje, nėra abejonių, kad netrukus geruosius pavyzdžius matysime ir kitose Lietuvos miestų bei rajonų savivaldybėse.

Ligita Valalytė,
Kauno miesto savivaldybės tarybos narė, Sveikatos ir socialinių reikalų komiteto pirmininkė

Skaityti toliau

Miestas

Pirmasis modernus hibridinis autobusas – jau Kaune

Kauno savivaldybės ryšių su visuomene skyrius

Paskelbta

Išaušo ilgai laukta diena – Kauną pasiekė pirmasis iš šimto naujasis hibridinis „MAN Lion’s City 12“ autobusas. Jis atvežtas į bendrovės „Adampolis“ techninę bazę, kur atliekama pirminė techninė apžiūra. Sumontavus papildomą įrangą, hibridas bus perduotas bendrovei „Kauno autobusai“ ir jau spalio mėnesį pasirodys Kauno gatvėse.

„Kokybiška viešojo transporto paslauga ir gerai išvystytas susisiekimo tinklas yra ypač svarbus kiekvienam šiuolaikiškam miestui. Augantis Kaunas – ne išimtis. Tai yra vienas iš prioritetų, dėl kurio per pastaruosius kelerius metus išties nemažai nuveikta. Siekiame, kad miesto gatvėmis riedėtų ekologiškesnės, tylesnės ir komfortiškos transporto priemonės.

Pastarojo meto mūsų miesto investicijos į autobusus bei troleibusus buvo turbūt didžiausios ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse, o šią savaitę Kauną pasiekęs pirmasis iš 100 įsigyjamų hibridinių autobusų įtvirtina naują standartą Kauno viešajame transporte“,– sakė Kauno meras Visvaldas Matijošaitis.

Gaminys pranoko lūkesčius

Bendrovė „Kauno autobusai“ 23,5 mln. eurų sutartį pagaminti 100 naujų hibridinių autobusų sudarė praėjusių metų lapkritį. Transporto priemonių tiekėjas parinktas po daugiau kaip pusmetį trukusio konkurso. Gamintojas atrinktas pagal autobuso kainą, degalų ir aptarnavimo ilgalaikių sąnaudų kąštus. Pagal sutartį pirmuosius autobusus gamintojas įsipareigojo atvežti į Kauną ne vėliau kaip per 12 mėnesių.

„Naujasis „MAN“ autobusas tikrai pranoksta iki šiol Lietuvoje eksploatuotus autobusus. Hibridinė pavara užtikrins tylius sustojimus stotelėse, taupesnes degalų sąnaudas ir atitinkamai mažesnes emisijas į aplinką. Džiugu, kad ir gamintojo atstovas įdėjo daug pastangų užtikrinant pačią moderniausią šio autobuso komplektaciją“, – teigė bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

MAN gamintojo atstovo Lietuvoje, bendrovės „Adampolis“ generalinis direktorius Vidas Čebatavičius įsitikinęs, kad naujieji autobusai nepaliks abejingų ir galbūt netgi prisidės plečiant viešojo transporto keleivių gretas: „Po pirminės autobuso apžiūros galime atsakingai pareikšti, kad tai produktas, viršijantis visų lūkesčius. Tikimės, kad šią vertę pajus ir Kauno miesto gyventojai. 100 autobusų jau yra skaičius, kuris tikrai stipriai prisidės prie miesto oro taršos mažinimo. Kaunas bus pirmasis miestas visoje Europoje, kuriame važinės toks didelis skaičius pažangių hibridinių autobusų.“

Keleivių komfortas ir saugumas

Hibridinis „MAN Lion’s City 12“ turės viską, ko pageidauja kasmet vis reiklesni viešojo transporto keleiviai: šildymą ir vėsinimą, ergonomišką keleivių salono išplanavimą, viešajam transportui pritaikytą ir antibakterine technologija apdirbtą sėdynių medžiagą, neslidžią ir jaukumo suteikiančią grindų dangą, išorines ir vidines informacines švieslentes, garsinei informacijai paskelbti reikalingą aštuonių garsiakalbių sistemą, mobiliųjų telefonų įkrovimo USB jungtis bei vaizdo stebėjimo kamerų sistemą.

„Tylus“ sustojimas stotelėse ir pajudėjimas iš jų ženkliai sumažins triukšmo kiekį ir oro taršą. Keleivių komfortą kurs ir nuo saulės spindulių saugos tamsinti langų stiklai, o patogi vairuotojų darbo vieta užtikrins jiems komfortiškas darbo sąlygas ir nuolatinį paslaugumą.

„Turime ilgametę patirtį dalyvaujant viešuosiuose konkursuose, todėl galime pagirti bendrovę „Kauno autobusai“ ir pasigirti patys profesionalumu, kuris leido projektą pradėti sklandžiai ir greitai. Komanda prie šio projekto dirbo labai atsakingai, todėl pateikėme ypač palankias sąlygas miestui bei galėjome autobusams pridėti nemažai papildomos komplektacijos gyventojų patogumui“, – sakė bendrovės „Adampolis“ pardavimų vadovas Audrius Lukošius.

Mažesnės sąnaudos ir aplinkos tarša

100 hibridinių autobusų neatpažįstamai pakeis miesto viešojo transporto veidą ir tuo paču padės tausoti aplinką. Moderniausias EURO 6d standarto „MAN“ variklis su integruota hibridine pavara ne tik leis sumažinti išlaidas degalams, bet ir užtikrins palyginti mažą CO2 emisiją. Naujojo autobuso CO2 emisija prilygsta elektrinio atitikmens vienam keleivio kilometrui.

1 kilogramas – tiek CO2 „pagamina“ vidutinis naujas dyzelinis ar dujinis autobusas nuvažiuodamas 1 kilometrą. Šis naujas hibridas, veždamas vidutiniškai apie 40 keleivių, į orą išleis tik apie 790 gramų/km. Vidutinio elektrinio autobuso nuvažiuotas 1 kilometras kelio vidutine sunaudojama metine energijos norma 1,6 kWh/km sukelia apie 670 gramų CO2 taršą (apskaičiuota pagal teisės aktuose patvirtintą elektros energijos taršos faktorių). Tai yra tik 15 proc. mažiau lyginant vien tik nuvažiuotą kelią. Tačiau jei vertinti didesnį elektrinio autobuso svorį ir mažesnį keleivių skaičių, naujojo ,,MAN“ hibrido poveikis mūsų planetos šiltnamio efektui – akivaizdžiai mažesnis.

„Keleivis, pasirinkdamas kelionę autobusu, sukelia 7 kartus mažiau oro taršos, nei vidutiniu lengvuoju automobiliu važiuojantis žmogus. Šimtas naujųjų ,,MAN“ autobusų oro taršą sumažins dar ženkliau“, – tvirtina „Kauno autobusų“ rinkodaros direktorius Karolis Dekeris.

Patikrinus, išbandžius ir priėmus nująjį autobusą, į maršrutus jis išvažiuos tik apmokius vairuotojus. Lygiagrečiai technikos specialistai bus apmokyti atlikti autobusų aptarnavimą. Kauniečiai bei miesto svečiai naujuosius „MAN“ autobusus išbandyti galės jau spalį.

„Verta paminėti, kad nauji autobusai bus ne tik draugiškesni mūsų aplinkai, bet ir sumažins išlaidas degalams, remontui ir tuščiai ridai. Tarptautinio banko finansuotą sumą privalėsime grąžinti iki 2030 metų, o itin palankios sąlygos lėmė, kad finansinių sąnaudų susijusių su šia paskola bendrovė gali ir neturėti“, – pridūrė M. Grigelis.

Iki metų pabaigos Kauną pasieks mažiausiai pusšimtis tokių žemagrindžių hibridinių autobusų, likusią dalį MAN gamintojai įsipareigojo pristatyti iki kitų metų gegužės.

Rekordinės investicijos

Per paskutinius 5 metus bendrovė „Kauno autobusai“ investavo per 65 mln. eurų į transporto parko ir infrastruktūros atnaujinimą. Nupirkta 50 mažesniųjų „Mercedes-Benz“ ir 125 žemagrindžiai „Temsa LF12“ autobusai bei 85 „Solaris“ troleibusai. Per ateinančius metus bendrovė suplanavus pakeisti likusius 78 seniausius autobusus.

Kauno miesto keleivių vežėjas kasmet modernizuoja ir dalį troleibusų kontaktinio tinklo, kuris ilgainiui leis miesto žaliajam transportui važiuoti kur kas didesniu greičiu. Artimiausiu metu bendrovė modernizuos ir elektroninio bilieto sistemą.
















Skaityti toliau

Miestas

Iš mokyklos – į baseiną: startuoja nemokamas plaukimo pradžiamokslis visiems Kauno antrokams

Kauno savivaldybės ryšių su visuomene skyrius

Paskelbta

Beveik 3 tūkst. Kauno miesto pradinukų, einančių į antrą klasę, kartą per savaitę ners į baseinus. Miestas drauge su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ketvirtus metus iš eilės tęsia užsiėmimų ciklą mažiesiems kauniečiams, supažindinant juos su plaukimo ir saugaus elgesio vandenyje pagrindais – nuo teorinių žinių iki praktinių įgūdžių. Užsiėmimai vandenyje prasideda jau šią savaitę ir tęsis iki metų galo.

Plaukimas – viena populiariausių popamokinių veiklų Kauno vaikams. Skaičiuojama, kad vien tarp antrokų  treniruotes miesto sporto mokyklų baseinuose reguliariai lanko vienas iš penkių mokinių. Tačiau mieste jau nebe pirmus metus keliamas tikslas išmokyti visus antrų klasių mokinius plaukimo pradmenų, kad atviruose vandens telkiniuose ir baseinuose jie jaustųsi saugūs.

„Kokie pavojai tyko vandenyje ar šalia jo, kaip išsilaikyti vandens paviršiuje, taisyklingai kvėpuoti – privalo žinoti kiekvienas. Sudarome sąlygas mokytis plaukimo pagrindų nuo pat mažumės, kai vaikai yra imliausi. Šiemet visi norintys antrų klasių mokiniai vėl dalyvaus nemokamoje programoje, mokydamiesi plaukti be apsauginių priemonių, taisyklingai panerti, o tuo pačiu smagiai praleis laiką kassavaitinėse treniruotėse

Prižiūrimi trenerių ir instruktorių, mažieji kauniečiai įveiks baimes, drąsiau jausis vandenyje bei ugdys bendruosius savisaugos įgūdžius. Baigę visą plaukimo kursą, vaikai gaus sertifikatus, o gabiausieji galės toliau tobulėti sporto mokyklose“, – kalbėjo Kauno mero pavaduotoja Rasa Šnapštienė.

Vaikų plaukimo programa startuoja jau šią savaitę ir tęsis iki gruodžio vidurio. Iš 3144 Kauno miesto mokyklas lankančių antrokų plaukimo pagrindų mokysis 2792 vaikai. Apie dešimtadalis vaikų pirmenybę teikia jau lankomiems sporto būreliams, o kitiems teko atsisakyti šių mokymų dėl sveikatos problemų.
Kiekvienam antrokui priklauso 14 nemokamų užsiėmimų. Jos vyks trijuose miesto baseinuose – „Girstutyje“, Kauno plaukimo mokykloje bei sporto mokykloje „Startas“. Šios įstaigos pasirinktos ne tik dėl baseinų dydžių, bet ir dėl patogios vietos – jos lengvai pasiekiamos iš visų miesto mikrorajonų.

Organizuojant nemokamų plaukimo pamokų ciklą stengtasi itin kruopščiai planuoti vaikų srautus, ieškant palankiausio laiko užsiėmimams, kuomet baseinų užimtumas mažiausias. Grafikai sudaryti taip, kad nesikirstų su kasdieniais pamokų tvarkaraščiais ir būtų užtikrintas sklandus vaikų nuvežimas į baseinus bei grįžimas iš jų.

Antrokų plaukimo pamokoms ir kelionėms iš mokyklų į baseinus  iš viso skirta per 132 tūkst. eurų.

Ryšių su visuomene skyriaus informacija

Skaityti toliau

Miestas

Pailsėkime nuo automobilio: rugsėjo 22-ąją viešuoju transportu Kaune keliausime nemokamai

Kauno savivaldybės ryšių su visuomene skyrius

Paskelbta

Kasmet rugsėjo 16–22 dienomis visoje Europoje minima darnaus judumo savaitė, skatinanti tausoti gamtą ir kiekvienam savaip prisidėti prie oro taršos mažinimo. Vienas efektyviausių būdų leisti gamtai atsikvėpti – bent trumpam palikti nuošalyje motorizuotas transporto priemones. Dviračiai, paspirtukai, o galbūt kelionė į darbus ar mokslus tiesiog pėsčiomis arba viešuoju transportu. Pastarasis rugsėjo 22 d. Kaune tradiciškai keleivius veš už dyką.

Toliau naujina parką

Kauno miesto savivaldybė ir bendrovė „Kauno autobusai“ nebe pirmus metus jungiasi prie tarptautinės iniciatyvos ir kviečia gyventojus Dieną be automobilio (rugsėjo 22 d.) palikti nuosavas transporto priemones namuose.

Miesto vežėjas siūlo rinktis autobusus ir troleibusus, kurie nemažai daliai kauniečių vis dar yra gana nekasdieniškas būdas vykti į darbą ar studijas, o mažiesiems kelionės į darželius bei mokyklas išvis gali tapti išskirtiniu nuotykiu.

„Bendrovė „Kauno autobusai“ kviečia visus jungtis prie šios akcijos ir rodyti pavyzdį aplinkiniams, paraginant namiškius, kaimynus, kolegas ir draugus nemokamai išbandyti kur kas ekologiškesnį kelionės būdą. Kasdien į Kauno gatves išrieda virš 300 viešojo transporto priemonių. Iš jų daugiau kaip pusė – aplinkai draugiški troleibusai ir autobusai.

Iki metų pabaigos į dalį maršrutų išvažiuos nauji ir ekonomiški hibridiniai autobusai. Modernūs žemagrindžiai „MAN Lion’s City 12“ pakeis pusę bendrovės senojo autobusų parko“, – sako bendrovės generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Dėl švaresnio oro mieste

„Pasaulinė pandemija sujaukė daugelio renginių scenarijus ir pakoregavo įvairių iniciatyvų planus, tačiau Darnaus judumo savaitė jau tapusi pernelyg gilia tradicija, kad jos atsisakytume. Juolab kad šiandieninėmis sąlygomis galime išties saugiai rinktis alternatyvius judėjimo būdus vietoje kasdien naudojamų automobilių.

Kiekvienas tikslas pasiekiamas pradedant nuo pirmų, net ir nedidelių žingsnių, vedančių jo link. Turime visi išvien stiprinti įprotį rinktis ekologiškesnes keliones, nes tai svariai prisideda, kad savo mieste kvėpuotume švaresniu oru“, – įsitikinęs Kauno mero pavaduotojas Andrius Palionis.

Darnaus judumo savaitė tapo pagrindine tema šios savaitės interneto TV laidoje „Kaunas auga“.

„Kauno autobusų“ atstovai primena pandemijos laikotarpiu keliaujant autobusais ar troleibusais nepamiršti saugumo reikalavimų bei rekomendacijų. Stotelėse ir viešajame transporte privalu dėvėti kaukes ir laikytis saugaus atstumo tarp žmonių, taip pat svarbu uoliai dezinfekuoti rankas.

Mažiau triukšmo, spūsčių ir taršos

„Sėdant prie automobilio vairo verta savęs paklausti, ar tikrai būtina tai daryti. Galbūt sveikiau ir naudingiau pasivaikščioti ar pramankštinti kojas minant dviratį, o gal rytinio piko metu darbą greičiau ir patogiau pasieksiu viešuoju transportu? Beje, įmonėje turime gerųjų pavyzdžių, kuomet kolegos į darbą atvyksta pėsčiomis arba dviračiais“, – pridūrė „Kauno autobusų“ vadovas.

Pašnekovas ragina vadovautis vis labiau visuomenėje įsigalinčiu požiūriu: „Vertinu ekologiją, esu pilietiškas, noriu pailsėti nuo automobilio ir renkuosi kitą kelionės būdą – einu pėsčiomis, važiuoju dviračiu, paspirtuku arba keliauju viešuoju transportu.“ Apie tai, anot M. Grigelio, turėtume kaskart pagalvoti kiekvienas.

Šalies transporto tendencijas stebintys ir analizuojantys specialistai teigia, kad automobilių keliamą triukšmą, taršą ir spūstis miestų gatvėse galima sumažinti beveik trečdaliu, jei kuo daugiau žmonių naudotųsi viešuoju transportu. Vienas iš argumentų: autobuso keleiviui tenka 15 kartų mažesnė tarša nei automobilio keleiviui. Apie tai reikėtų galvoti kasdien, ne tik Europos judumo savaitę.

Pasak ekspertų, šalies miestuose viešajam transportui skirtų A juostų skaičiaus didinimas taip pat ženkliai prisidėtų prie gyventojų apsisprendimo – iš nuosavo automobilio persėsti į autobusą ar troleibusą. Be to, šalyje vis dar stokojama tyrimais bei argumentais pagrįsto švietimo, kodėl savo kelionėms turėtume rinktis alternatyvą automobiliui.

Skaityti toliau

Miestas

Kaune po gyventojų langais išdygo unikalus miškas

Kauno savivaldybės ryšių su visuomene skyrius

Paskelbta

Gatvės meno ekspoziciją Kaune papildo vis nauji kūriniai, traukiantys gyventojų ir turistų žvilgsnius. Pilkas ir niūrias sienas po langais jau gali pamiršti Partizanų gatvės 30-ojo bei aplinkinių daugiabučių gyventojai. Jas pakeitė „miškas“. Čia stovinčią elektros transformatorinę gatvės menininkai pavertė spygliuočių tvirtove. Tai – dar vienas projekto „Gyvos sienos“ ir idėjų konkurso „Kauno akcentai“ kūrinys.

Specialiai Partizanų gatvei

Naujasis Kauno gatvės meno galeriją po atviru dangumi papildęs piešinys – jungtinis menininkų projektas. Simonos Seibutienės kurtus „Miško sodus“ ant statinio perkėlė trise – Ieva Olimpija Voroneckytė, Goda Skėrytė ir Ramūnas Vaicekauskas.

„Norėjau sukurti piešinį, kuris į aplinką įsilietų ir vasarą, ir žiemą. Tai užuomina į spygliuočių mišką. Stilizuoti eglių kontūrai ir lietuvių liaudies simbolika pateikta abstrakčiai, supaprastinus formas iki tam tikro rašto, ornamento, kuriame slypi daug reikšmių“, – apie piešinį pasakojo autorė.

Kūrinys turi ypatingą sąsają būtent su Partizanų gatve, kurioje jis nuo šiol ir matomas. Pasak S. Seibutienės, piešinys primena miškus, kuriuose slėpėsi ir kovojo partizanai, o simboliai – Lietuvą, kurią jie gynė.

„Čia matomi augaliniai motyvai, amžinai žaliuojantys gyvybės medžiai, šiaudinių dangaus sodų simbolika piešinio viršuje, lyg užuomina į dangaus skliautą, apjungiantį visą kūrinį į bendrą ornamentą“, – pridūrė menininkė.

Unikalus kauniečių požiūris

Piešinį įgyvendinę menininkai džiaugiasi išskirtiniu kauniečių požiūriu į gatvės meną.

„Kol jį piešėme, sulaukėme daugybės praeivių ir gyventojų žvilgsnių, pakalbinimų, bet tarp jų nebuvo nė vieno neigiamo ar piktai nusiteikusio. Visi džiaugėsi spalvomis, domėjosi procesu, progresu. Kaunas tokiu gyventojų požiūriu tikrai unikalus“, – mintimis dalijosi viena iš kūrinio įgyvendintojų G. Skėrytė.

„Miško sodai“ – tai dar vienas nebe pirmus metus Kaune veikiančios platformos „Gyvos sienos“ rezultatas. Jos tikslas – padėti menininkams ir piešinių ant savo sienų laukiantiems pastatų savininkams atrasti vieni kitus ir įgyvendinti kūrybiškas idėjas, atgaivinant bei papuošiant pilkas pastatų sienas meistriškais gatvės meno kūriniais.

Pilką transformatorinę tarp siūlomų papuošti pastatų pastebėjusi S. Seibutienė netruko prie vietos priderinti autentišką piešinio eskizą. Sudalyvavusi idėjų konkurse „Kauno akcentai“ bei užsitikrinusi finansavimą iš miesto savivaldybės, menininkė drauge su kolegomis netruko idėją paversti realiu darbu.

Miesto galerija pilnėja

„Kauno akcentai“ yra analogų Lietuvoje neturintis idėjų konkursas. Jo dalyviai savo darbais puošia įvairias miesto vietas. Patvirtintų idėjų įgyvendinimą finansuoja Kauno miesto savivaldybė.

Nuo programos pradžios įvairiose miesto vietose jau atsirado 42 akcentai. Daugiau informacijos apie konkursą galima rasti internete: akcentai.kaunas.lt.

Prie naujų profesionalių gatvės meno kūrinių atsiradimo mieste gali prisidėti ir kauniečiai, savo pastatų sienas atiduodami į menininkų rankas, pasitelkdami specialiai tam sukurtą platformą: gyvosienos.kaunas.lt.

Kauniečiai ir miesto svečiai visus gatvės meno kūrinius virtualioje erdvėje gali pamatyti čia: bit.ly/gyvossienos.

Skaityti toliau

Miestas

Į Kauno viešąjį transportą grįžta prekyba bilietais ir keleivių įlipimas pro priekines duris

Kauno savivaldybės ryšių su visuomene skyrius

Paskelbta

Kauno miesto viešajame transporte nuo rugsėjo 23 d. keleiviai vėl galės įsigyti bilietus iš vairuotojų ir įlipti pro priekines duris. Tokio sprendimo prieita konstatavus, kad Kauno savivaldybėje šiuo metu sėkmingai suvaldyta epidemiologinė situacija ir galimos rizikos yra sumažintos iki minimumo. Be to, diegiamos naujovės keleivių kontrolėje.

Imtasi papildomų priemonių

Kaune, keliaudami autobusais ir troleibusais, keleiviai kaip niekada anksčiau turi plačias galimybes sumokėti už važiavimą pažymint bilietą programėle „Žiogas“ ar naudojantis Kauniečio kortele. Vis dėlto rugsėjį, miestiečiams sugrįžus į darbus ir mokslus, atsiranda vis daugiau iš anksto kelione nepasirūpinusių žmonių.

Keblu susiorientuoti ir į miestą atvykstantiems svečiams. Šie dažniausiai tikisi už kelionę susimokėti įsigydami bilietą transporte. Dėl COVID-19 pandemijos sustabdžius vienkartinių bilietų pardavimą transporte, sulaukta keleivių nepasitenkinimo.

„Suprasdami tokį poreikį ir vertindami situaciją, įrengėme plastikines bei stiklines vairuotojų kabinų sieneles, atskiriančias juos nuo keleivių srauto – pasirengėme saugiai prekiauti bilietais. Sugrąžinus keleivių įlipimą pro priekines duris, efektyviau vėdinsis autobusų ir troleibusų salonai, bus daugiau vietos keleiviams. Vis dėlto svarbu prisiminti, kad bilietais reikia pasirūpinti iš anksto, viešajame transporte būtina dėvėti apsaugines kaukes ir stengtis laikytis saugaus atstumo. Taigi įlipus pro priekines duris ir pažymėjus bilietą, keleiviai turėtų praeiti tolyn į salono vidų“, – aiškino bendrovės „Kauno autobusai“ rinkodaros direktorius Karolis Dekeris.

Reguliariai vykdo dezinfekciją

Iki šiol Kauno viešajame transporte nenustatyta nė vieno COVID-19 užsikrėtimo atvejo, taip pat jau kuris laikas nefiksuota jokių ligos požymių ir pačioje bendrovėje bei jos aplinkoje. Dėl to nuspręsta autobusuose ir troleibusuose padidinti vietų skaičių keleiviams, tuo pačiu sustiprinant kaukių dėvėjimo kontrolę.

Dabartinė situacija leido sugrįžti ir prie įprastos keleivių įlaipinimo bei bilietų pardavimo tvarkos.

Kauno miesto autobusuose ir troleibusuose toliau kasdien atliekama transporto priemonių dezinfekcija, o keleiviams ties priekinėmis ir vidurinėmis durimis įrengti rankų dezinfekavimo skysčio dozatoriai.

Efektyvesnė keleivių kontrolė

Keleivių laukia ir naujovė – kontrolieriai iš anksto galės blokuoti bilietų žymėjimą, tad čia turėtų ypač suklusti vadinamieji „zuikiai“, o visuomet sąžiningai bilietus žymintiems keleiviams pokyčiai bus tiesiog nejuntami.

Nuo šiol kontrolieriai savo darbe pasitelks naujus įrenginius, kuriais blokuos bilietų žymėjimą programėlėje ,,Žiogas“. Specialūs prietaisai leidžia identifikuoti visas į stotelę artimiausiu metu atvyksiančias transporto priemones ir jose iš anksto užblokuoti bilietų žymėjimą.

„Tikimės, kad gražinama įprasta įlipimo tvarka, prekyba bilietais, o taip pat ir geriau išvėdintas viešojo transporto salonas bei tikslesnė keleivių kontrolė prisidės prie miestiečių kelionės komforto ir vis daugiau žmonių sugrįš prie įpročio mieste važinėti viešuoju transportu“, – teigė K. Dekeris.

Visiems keleiviams privalu bilietus pažymėti įlipant į autobusą ar troleibusą. Atidėjusieji šią prievolę, rizikuoja nesuspėti pažymėti bilieto ir sulaukti baudų. Programėle ,,Žiogas“ pažymėtus bilietus kontrolieriai nuskaitys savo naujaisiais įrenginiais, tad patikrinimai vyks kur kas greičiau. Keleiviams tereikės parodyti išmanųjį telefoną ar elektroninį bilietą nuskaitymui.

Skaityti toliau
Naujienosprieš 5 val

Dėl žiauraus elgesio su gyvūnais atliekami 79 tyrimai – D. Remeika

Dėl žiauraus elgesio su gyvūnais šiuo metu Lietuvoje atliekami 79 tyrimai, sako Maisto ir veterinarijos tarnybos vadovas Darius Remeika. Pasak...

Rajonasprieš 7 val

Domeikava jau turi šiuolaikinį verslo centrą

Nors Kaunas pasiekiamas ranka, tačiau Domeikavos gyventojams važiuoti į miestą pramogauti arba apsipirkti nebūtina – centrinėje Mildos gatvėje įsikūrė šiuolaikinis...

Kultūraprieš 18 val

Pristatome naujai sukurtą jungtinio projekto „Atgimimo vaikai” vaizdo klipą „Lietuva – Milžinų tauta”

Šiemet, minint Lietuvos žydų genocido dieną (rugsėjo 23 d.), muzikinis projektas „Atgimimo vaikai” visuomenei pristato muzikinį vaizdo klipą „Lietuva –...

Grožisprieš 19 val

Kosmetologė Edita Debesienė išvardijo didžiausias odos priežiūros klaidas rudenį

Keičiantis metų laikams labai svarbu ne tik papildyti garderobą šiltais rūbais, bet ir veido odos priežiūrą pakeisti iš esmės. Mat...

Miestasprieš 19 val

Socialiniai būstai – ne loterija

Manipuliacijos, bandymai pasinaudoti lengvatomis, nesibaigiančios laukiančiųjų eilės ir jokios motyvacijos kabintis į gyvenimą. Socialinio būsto srityje tai vis dar yra...

Miestasprieš 1 d.

Pirmasis modernus hibridinis autobusas – jau Kaune

Išaušo ilgai laukta diena – Kauną pasiekė pirmasis iš šimto naujasis hibridinis „MAN Lion’s City 12“ autobusas. Jis atvežtas į...

Miestasprieš 1 d.

Iš mokyklos – į baseiną: startuoja nemokamas plaukimo pradžiamokslis visiems Kauno antrokams

Beveik 3 tūkst. Kauno miesto pradinukų, einančių į antrą klasę, kartą per savaitę ners į baseinus. Miestas drauge su Švietimo,...

Rajonasprieš 1 d.

Šimtametis pats nusikasa sodintas bulves

Taikus charakteris, pozityvumas, smalsumas, aktyvus gyvenimo būdas – taip šimtamečio Šlienavos (Samylų sen.) gyventojo Broniaus Kučinsko ilgaamžiškumo paslaptį aiškina jo...

Naujienosprieš 1 d.

Lietuvos miestuose – tradicija tapusi „Diena be automobilio“

Rugsėjįo 22 d. Lietuva kartu su kitomis Europos valstybėmis mini Tarptautinę dieną be automobilio. Šią dieną nemažai šalies savivaldybių ragina...

Kriminalaiprieš 2 d.

Kauno rajone „skriejęs“ vyras nors ir trumpam, tačiau „pailsės“ nuo vairavimo

Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Kelių patrulių kuopos pareigūnai, siekdami užtikrinti saugumą kelyje, praėjusią savaitę, rugsėjo 14-20...

Skaitomiausi