Gyvenimo būdasNieko nevalgau, bet svoris auga. Kodėl taip atsitinka?

Donata Zabulionė Donata Zabulionė2020 21 balandžio1
« 1 reklama iš 5 »
« 1 reklama iš 11 »

Priaugti svorio kemšant greitą maistą, traškučius ar šokoladą nėra netikėtas dalykas. Tačiau didelė dalis žmonių yra susidūrę su situacija, kai atrodo, jog teisingai prižiūri mitybą, bet svoris tik didėja. Dėl to kaltas gali būti emocinis valgymas. Tai klastinga liga, kurią sunku atpažinti. Kaunietė tinklaraštininkė dalinasi pasakojimu, kas tai per dalykas, kaip pasireiškia ir kokią įtaką turi ne tik svoriui, bet ir viso gyvenimo kokybei. 

Emocinio valgymo požymiai

Kaip ir sufleruoja pats pavadinimas emocinis valgymas pasižymi tuo, kad maistas valgomas nejaučiant tikrojo biologinio alkio. Maisto norą arba sąmoningą nenorą sukelia tam tikri jausmai, emocijos, išgyvenimai. Dažnai griebiamasi maisto norint pasiguosti, prasiblaškyti, nusiraminti, o kartais net norint nubausti save. 

Emocinis valgymas, priešingai nei valgymas iš fizinio alkio, dažniausiai yra nesąmoningas ir sunkiai kontroliuojamas veiksmas. To ištakos gali slypėti net kūdikystėje, kuomet mažyliui verkiant pirmiausia nusiraminimui buvo siūloma pieno, mišinuko ar kito maisto. Augant taip pat dažnai formuojasi netaisyklingi emocijų valdymo įpročiai. Patiriant stresą arba nerimą jis malšinamas maistu. Po nesėkmės guodžiamasi sočia vakariene arba sėkmės atveju apsidovanojama vienokiu ar kitokiu skanėstu ir panašiai.  Taip išsivysto nesąmoningas įprotis vienas ar kitas emocijas „užvalgyti“ maistu. 

Emocinis alkis išsiskiria tuo, kad dažniausiai norisi kokio nors konkretaus produkto arba riebaus, kaloringo, saldaus maisto. Nebūna ir fiziniam alkiui būdingų organizmo pojūčių – pilvo gurgimo, seilių išsiskyrimo ir kt. 

« 1 reklama iš 5 »
« 1 reklama iš 11 »
Kaip sužinoti, ar esi emocinis valgytojas?

Nemanykite, kad emocinis valgymas kankina tik putlutes poniutes. Ši problema kamuoja ir sportininkus, ir aktorius, ir vyrus ir moteris, paauglius ir net mažus vaikus. Tad nepriklausomai nuo gyvenimo būdo ir amžiaus, šis sutrikimas gali užklupti kiekvieną. 

Įtarti, kad patiriate emocinio valgymo epizodus galite jeigu:

  • valgote daugiau, kai patiriate stresą
  • galite valgyti net tada, kai jau esate sotūs
  • apdovanojate save maistu už gerai atliktą darbą
  • dažnai (bent 3 kartus per savaitę) persivalgote
  • valgydami jaučiatės stipresni, saugesni

Iš pirmo žvilgsnio pasiguosti ar apsidovanoti save ledų porcija gali pasirodyti nieko baisaus nepranašaujantis įprotis. Tačiau emocinio valgymo sutrikimu sergantys asmenys per dieną gali suvartoti iki 20 000 kcal! Ir to net nesuprasti. Įprastai nuo persivalgymo apsaugo sotumo jausmas. O emociniai valgytojai priepuolio metu gali valgyti net tada, kai jau jaučia diskomfortą, veržimą skrandžio srityje. 

« 1 reklama iš 5 »
« 1 reklama iš 11 »
Kaip emocinis valgymas susijęs su svoriu? 

Emocinis valgymas yra nesąmoningas veiksmas ir nepaklūsta alkio ir sotumo jausmams. Jei emocinis valgymas nėra pastebėtas, jis gali išbujoti tiek, kad žmogui tampa sunku sekti ir suprasti, kiek maisto jis suvartoja per dieną. O tai vėliau atsispindi svorio pokytyje. 

Nors emocinis valgymas gali atsirasti tiek dėl teigiamų tiek dėl neigiamų emocijų, dažniausiai jį sukelia stresas ir nerimas. Įprastai emocinio valgymo protrūkiai yra lydimi kaltės ir gėdos dėl suvalgyto netinkamo maisto. O šie jausmai vėl virsta nauju persivalgymu. Taigi asmuo papuola į užburtą ratą, kur nerimą keičia kaltė, o emocinio valgymo epizodai tik dažnėja. 

Priaugtas svoris tikrai nėra blogiausia, ką emocinis valgymas atneša. Daug blogiau yra tai, kad nuo to kenčia asmens savivertė, kamuoja nuolatinė kaltė ir gėda. Žmogus jaučiasi praradęs gyvenimo kontrolę. O tokie jausmai gali tapti gana sunkių psichikos būklių prižastimi. Todėl emocinis valgymas neturi būti nurašytas, tarsi netinkamas mitybos įprotis. Tai liga, kurią pirmiausia reikia atpažinti, o tada jau ir išgyvendinti iš savo kasdienybės. 

Kas skatina emocinį valgymą? 

Pirmiausia – dietos ir maisto ribojimas. Uždraudus sau tam tikrus produktus pasąmoningai jų labiau norime, nuolat apie juos galvojame. Tad kuo daugiau ribojimų, tuo didesnė tikimybė, kad kilus stipresniems išgyvenimams pirmiausia griebsitės to, kas nuolat sukosi mityse – uždrausto maisto. 

« 1 reklama iš 5 »
« 1 reklama iš 11 »

Nuobodulys ir nemalonių darbų atidėliojimas taip pat yra vienos dažniausių priežasčių. Taip pat vienišumo jausmas, liūdesys. Patiriant tokias emocijas daugelis pasiguodžia maistu. 

Labai dažnai maistu malšinama baimė, nerimas, kaltė, gėda, nusivylimas, pyktis. Šios emocijos ilgainiui sukelia stresą. Streso metu išsiskiria kortizolis, adrenalinas, kurie parengia žmogaus kūną kovai su grėsme. Kai žmogus yra paveiktas streso, jam reikia daug ir greitai gauti energijos, todėl sutrinka sotumo jausmas ir tada ypatingai stipriai jaučiamas potraukis paprastiesiems angliavandeniams (t.y. saldainiams). 

Kaip atsikratyti emocinio valgymo? 

Pirmiausia, derėtų stebėti save, ar tikrai pasireiškia emocinio valgymo epizodai. Jei taip – fiksuoti, kokios emocijos dažniausiai sukelia norą valgyti. Bet kokiu atveju, tai bus darbas ir su įpročiais ir su emocijomis. Labai pravartu mokytis ir treniruotis valdyti emocijas, kad jos neužvaldytų jūsų. Ir keisti įpročius. Jei emocinis valgymas pasireiškia esant teigiamoms emocijoms – sugalvoti sau apdovanojimą, nesusijusį su maistu. Jei neigiamoms – tada surasti kitų nusiraminimo būdų, stengtis nuraminti savo emocinį foną ir kuo labiau prisijaukinti tas nemalonias emocijas. 

Tai ilgas ir daug pastangų reikalaujantis darbas, tačiau būtinas sveikatai ir net gyvybei išsaugoti. Emocinis valgymas ne tik kenkia virškinimo sistemai ją apkraudamas keliskart labiau nei įprastai, bet ir alina visą organizmą. Taip pat kenkia emocinei ir psichinei sveikatai. Todėl net ir toks sutrikimas neturi būti laikomas tik silpnos valios ženklu. Tai ydingas įprotis, su kuriuo geriau atsisveikinti visiems laikams. 

Dalinkitės su savo draugais
0 0 vote
Jūsų vertinimas
Prenumeruoti
Informuoti apie
guest
1 Comment
Naujausi
Seniausi Labiausiai balsuojami
Inline Feedbacks
View all comments
Janė

mano nuomonė tokia – anokia čia naujiena, aš žinau, kas tai yra tas emocinis valgymas, kaskart imdama saldainį apie tai žinau, bet negaliu susivaldyti. Neįmanoma prisijaukinti tų nemalonių emocijų, nes jos mane kankina kasdien(prie to prisideda ir vyro psichologinis smurtas) ir kad manęs visai jos nesuėstų – aš ėdu saldainius ir viską, kas tuo metu atrodo skanu. Ir kas man padės susitvarkyti? Psichologai, imantys didžiulius pinigus, katrų aš neturiu? Kiek Lietuvoje žmonių gali sau leisti šias paslaugas?

[contact-form-7 id=“152467″ title=“prenumerata“]

Scroll Up
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x