stovykla, Kitokia vasaros stovykla: vaikai nuolat lavinami žaidimų ir užduočių metu, Kaunieciams.lt

Kitokia vasaros stovykla: vaikai nuolat lavinami žaidimų ir užduočių metu

0
204

Prasidėjusios vasaros atostogos dirbantiems tėvams dažnai tampa nemažu galvosūkiu. Tenka iš karto spręsti keletą problemų: negalima vaikų palikti vienų, tačiau ne visuomet gali padėti seneliai ar kiti giminaičiai. Dar svarbiau yra suplanuoti prasmingas ir įdomias atostogas, kurių metu vaikai ir pailsėtų, ir nenustotų lavintis. Tikru išsigelbėjimu tampa vasaros stovyklos, kuriose vaikai smagiai leidžia laiką ir išmoksta naujų dalykų.

Auga poreikis lavinančioms stovykloms

Padėti tėveliams užimti vaikus vasarą padeda ir dalis bendrojo lavinimo mokyklų, kuriose kasmet organizuojamos dienos stovyklos. Pavyzdžiui, Vilniaus „Genio“ progimnazijoje pasibaigus mokslo metams dar keletą savaičių mokiniai lanko dienos stovyklas, kurių metu pramogauja, lanko atrakcionus ar kino teatrus. Vis populiaresnė tampa „Mėgintuvėlio“ stovykla, kurioje galima susipažinti su moksline veikla. Atsirado ir naujų stovyklų, kuriose vaikai ne tik smagiai leidžia laiką, bet ir įvairiapusiškai lavinami. Vienas tokių pavyzdžių – „Vaiko talento“ organizuojama dienos stovykla „Pažinkime, atraskime ir žaiskime kartu“, kurioje vaikai ugdomi pagal pasaulyje žinomą Feuerstein metodiką.

Taip vaikus ugdo Izraelyje, JAV ir Vokietijoje

„Mes ne tik užimame vaikus, bet ir daug dėmesio skiriame jų lavinimui. Vadovaujamės pasaulyje pripažinto Izraelio psichologo prof. Rouven Feuerstein sukurta metodika ir remiamės žydų pasiteisinusiu požiūriu, kurį trumpai apibūdina šios tautos pamėgtas posakis: žmogus išlieka žmogumi tik tada, kai nuolat mokosi. Šią metodiką aktyviai taiko Izraelyje, JAV, Vokietijoje ir kitose šalyse“, – pasakoja „Vaikų talento“ mentorė Laura Bakanienė. Jos teigimu, Feuersteino metodika pagrįsta įsitikinimu, kad kiekvienas vaikas turi neišmatuojamas mokymosi galimybes, o jas lavinti galima kiekvienoje gyvenimo situacijoje. Be to, toks tobulėjimas turi būti įtraukiantis, įdomus ir žaismingas.

Keliauja, sužino naujovių ir atlieka daug užduočių

Kaip pasakoja stovyklos mentorė L. Bakanienė, kiekviena stovyklos pamaina trunka penkias darbo dienas: taip tėveliams patogiau planuoti, kur jų vaikai praleis vasaros savaitę. Kas rytą vaikai susirenka sutartoje vietoje, ir toliau jiems visą dieną organizuojamos veiklos – kelionės, užsiėmimai ir žaidimai. Daug keliaujama po Vilnių ar už jo ribų. „Siekiame, kad vaikai pažintų sostinę, aplankome svarbiausius objektus, užsukame į muziejus ir net bibliotekas. Pažintinės ekskursijos tikrai nėra nuobodžios, nes čia vaikai patys ką nors gamina, žaidžia ir sprendžia įvairias lavinančias užduotis. Antroji dienos pusė būna dar aktyvesnė – dažniausiai keliaujame į parkus, kur laukia daug judesio ir žaidimai“, – apie veiklas pasakoja L. Bakanienė.

Iš kitų ši stovykla išsiskiria požiūriu, kad vaikai turi būti ugdomi nuolatos, o geriausias mokymosi būdas – tiesiog žaisti ir veikti, kartu aptariant kiekvienos dienos įspūdžius ir išvadas. Edukacinių užsiėmimų metu, kurie vyksta muziejuose, bibliotekose ar galerijose, vaikai atlieka specialiai parengtas užduotis, susijusias su ką tik gautomis žiniomis – pavyzdžiui, sutarta tema lipdo, piešia arba konstruoja. Net keliaujant pėsčiomis vaikai mokomi, kaip orientuotis ir saugiai elgtis gatvėse, kaip mandagiai praeivių paklausti kelio ar pasinaudoti navigacine programėle išmaniajame telefone. Pietaudami kavinėse, vaikai išmoksta mandagiai elgtis prie stalo, užsisakyti maistą ir už jį padėkoti. Šie įgūdžiai laikomi ne mažiau svarbūs, nei žinios, gautos įprastų pamokų metu.

Užaugę geriau susitvarko su gyvenimiškomis situacijomis

Tokio mokymo veiksmingumą patvirtina ir koučingo specialistė bei dviejų knygų autorė Kamila Golod. „Konsultuodama žmones pastebiu, kad geriau su gyvenimiškomis situacijomis susitvarko tie, kas nuolat mokosi ir nebijo klysti. Todėl labai džiugu, kad yra stovyklos, padedančios vaikams į mokymąsi žiūrėti kūrybiškai ir žaismingai. Juk vaikai suaugs ir labai svarbu, kad tas suaugęs žmogus turėtų patirtį, kad mokytis yra smagu, normalu kartais kažko nežinoti, būti pasimetusiam ir ieškoti atsakymų. Jie taip pat išmoksta, kad nežinodami sprendimo galės pasiklausti ir tai nereikš, kad dėl to jie gali būti vertinami kaip prasti darbuotojai ar žmonės. Juk visko žinoti neįmanoma, tačiau galima nuolat mokytis“, – komentuoja K. Golod.stovykla, Kitokia vasaros stovykla: vaikai nuolat lavinami žaidimų ir užduočių metu, Kaunieciams.lt
Išmoksta bendradarbiauti ir susitarti

Stovyklauti kviečiami 6-11 metų vaikai, todėl kartu atostogauti gali skirtingo amžiaus atžalos. Patirtis rodo, kad vaikai puikiai sutaria, nes kiekvienoje situacijoje mokomi dalintis įspūdžiais ir ieškoti tinkamiausių išeičių. „Netgi kilus vaikiškiems nesutarimams, juos sprendžiame pagal mūsų organizacijoje taikomą Feuerstein metodiką. Bet kurią situaciją aptariame kartu: išklausome kiekvieno vaiko nuomonės ir situacijos apibūdinimo, – pasakoja L. Bakanienė. – Tuo pačiu, susitariame, kaip būtų geriausia pasielgti panašiu atveju kitą kartą. Norime, kad vaikai mokytųsi atsižvelgti į kito nuomonę, stengtųsi suprasti, užjausti, rasti kompromisą, analizuotų padarytas klaidas. Svarbu iškilusią problemą spręsti čia pat ir neatidėliojant, taip ugdomas vaikų gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti.“

Mokosi kurti santykius ir spręsti situacijas 

Anot Kamilos Golod, tokiu būdu padedama vaikams jaustis tvirčiau ir labiau savimi pasitikėti: „Mes mokomės ne tik mokyklose ar savo darbuose, mes mokomės visą gyvenimą: kaip kurti santykius, išmokti klausyti savęs ir ramiau reaguoti į stresinius gyvenimo pokyčius. Išmokstame priimti save „čia ir dabar“, mokomės spręsti konfliktą nekaupdami pykčio, atsižvelgdami į jausmus. Todėl manau, kad būtent tokiu būdu vaikai mokosi gyventi, patirti ir pažinti – kai jie užaugs, mokėjimas spręsti situacijas taps didžiuliu privalumu“, –  sako K. Golod.

Programą parenka atsižvelgiant į vaikus

Planuodami vaikų atostogas tėvai neretai klausia, ar nutarus stovyklauti keletą savaičių, nesikartos programa, ar netaps nuobodu. Tačiau L. Bakanienė pasakoja, kad numatytų veiklų įvairovė leidžia pritaikyti programą prie kiekvienos pamainos ir atsižvelgti į tai, kokie vaikai planuoja stovyklauti. „Net ir tame pačiame muziejuje galima rinktis keliolika skirtingų edukacinių užsiėmimų, o parkuose ar žaidimų aikštelėse vaikai patys pasirenka, ką nori žaisti tą dieną. Kaip stovyklos vadovė siekiu, kad tie žaidimai, kartais net nepastebimai, ugdytų ir lavintų vaikus“, – aiškina mentorė.

Savarankiškai sprendžia, kaip elgtis saugiai 

Ji taip pat priduria, kad tokios stovyklos pasitarnauja ugdant vaikų savarankiškumą ir saugų elgesį. „Saugumui skiriame labai daug dėmesio. Būtinai aptariame su vaikais, ką reiškia elgtis saugiai, kaip pereiti gatvę, kaip keliauti neatsiliekant nuo grupės. Kasdien, aptarę dienos programą, kartu sutariame ir dėl saugumo taisyklių, kurių reikėtų laikytis konkrečioje situacijoje, pavyzdžiui, atrakcionų parke. Labai svarbu leisti vaikams patiems pasiūlyti, kokių taisyklių reikia laikytis – toks įtraukimas visada efektyvesnis, nes parodomas pasitikėjimas ir mokoma atsakomybės“, – teigia L. Bakanienė.

Veiklos stovykloje priderinamos ir prie oro sąlygų. Tėveliai, atsižvelgę į orų prognozes, pasirūpina tinkamais rūbais, o jei reikia, ir skėčiais. Reikalui esant, lietingą dieną galima daugiau laiko praleisti muziejuje ar bibliotekoje, o saulėtą – ilgiau palakstyti ir pažaisti gamtoje.